peníze

Mercedes chystá zemětřesení. Přes palubu hodí 80% prodejců!

Prodejce Mercedesu-Benz čekají v následujících letech těžké časy. Automobilka chce převzít distribuční model Tesly. Do tří let plánuje zrušit 10 % dealerů, v Německu dokonce 20 %. Důvod? Zmocní se jejich marží. Levnější auta ale rozhodně nečekejte.

Pro automobilky je to lákavé. Vyřadit z distribučního řetězce tradičních kamenných prodejců totiž znamená, že by zisk dealera skončil přímo v kase výrobce. Tesla už to tak dělá a inspirovala ostatní. Největší zemětřesení v tomto směru chystá Mercedes-Benz. Ten nyní oficiálně oznámil, že do roku 2025, tedy již do tří let, chce až 80 % aut prodávat on-line nebo prostřednictvím takzvaného agenturního prodeje, kde obdrží prodejce fixní marži za každý zprostředkovaný prodej. Bude to opravdu bolet, protože do tří let má zaniknout 10% prodejen Mercedesu-Benz, kterých dnes funguje na celém světě 6500, z toho asi 1000 přímo v Německu.

„Chceme být blíže k zákazníkovi, a proto mít lepší kontrolu nad tvorbou cen,“ řekl minulý týden finanční ředitel Harald Wilhelm na dny kapitálových trhů Mercedesu. Zní to logicky, ale zákazník zde rozhodně není na prvním místě. Očekávat nižší ceny „zničením“ dealerů by bylo totiž naivní. Tím, že 25 % prodejů má v roce 2025 proběhnout on-line a dalších 55 % agenturním způsobem, skončí většina z 80 % marží prodejců v rozpočtu německé automobilky. A ta ani netají, že má na ně „zálusk“. Vždyť teprve nedávno Mercedes-Benz oznámil záměr zvýšit marže na 14 %. Auta budou tedy stejně drahá, nebo ještě dražší. Jen dealeři si ani neškrtnou.

The Mercedes-Benz dealership of Rochester. Mercedes-Benz is a global manufacturer of luxury vehicles and a division of the Daimler AG.

V Austrálii žalují Mercedes-Benz vlastní dealeři. Chce se jich zbavit
Názory na on-line prodej aut nebo agenturní prodej aut se různí. Auto totiž není běžné zboží. Lidé si ho kupují jen párkrát za život a jde-li o prémiovou značku, chtějí k tomu i kvalitní služby a osobní přístup prodejců. Zredukovat jejich úlohu pouze pro předání vozidla je zároveň zredukováním péče o zákazníka. Dileři své zákazníky často hýčkají, poskytnou jim slevy na úkor vlastních marží a tvoří jakýsi polštář ve vztahu k automobilce, která prostě nemá čas ani možnosti věnovat se individuální majitelům aut. Vidět to můžeme na příkladu Tesly, která se se svými, jinak loajálními klienty, doslova zametá. A to i tehdy, mají-li problémy.

Další články autora

- Advertisement -pr clanky

Mohlo by Vás zajímat